LUTHER BADMAN KEITH – WORKING BLUESMAN

 

 “ To my uncle Damon Jerome Keith … “

Luther Badman Keith is naast muzikant een voormalig redacteur van Detroit News en de oprichter van de gemeenschapsgroep ARISE Detroit. ARISE -het acronym voor Activating Resources & Inspiring Service & Empowerment- is het orgaan dat opgezet is om de honderden programma's en instanties die zich bezighouden met kinder- en gezinsaangelegenheden met elkaar te verbinden om meer middelen, meer vrijwilligers en meer hulp voor de mensen die het nodig hebben.

Keith bracht al vijf albums met originele bluesmuziek uit. ‘Working Bluesman’ is een album met 14 nummers geschreven door Keith en producer Josh Ford. Keith zingt en speelt lead- en ritme gitaar. Ford doet de percussie, speelt ritme en slide-gitaar, elektrische bas, conga's en tamboerijnen. Beiden worden verder bijgestaan ​​door Ben Luttermoser op akoestische bas; Alex Lyon op elektrische bas; Todd Glass op drums; Jim David en Evan Mercer op keyboards; Billy Furman op saxofoon en mondharmonica en, Mark Croft op trompet. Daarnaast wordt de achtergrondzang verzorgd door J'Renee Stevenson, Raye Williams, Erin Accomando en Jen Read. Veel van deze muzikanten waren er ook al bij op Keith’s laatste release, ‘Bluesmen Are Kings’.

Keith's nieuwste release is opgedragen aan zijn oom, de rechter van het Amerikaanse Sixth Circuit Court of Appeals, rechter Damon J. Keith, die vorig jaar op kantoor op 96-jarige leeftijd stierf. Het album sluit af met een instrumentaal nummer special voor hem met de titel “Damon's Justice”. Daarover straks meer!

Op ‘Workig Bluesman’ brengt Luther Badman Keith een hommage aan enkele van zijn voorbeelden. Luther Allison, op “When Luther Came to Town”, Son Seals en Magic Slim. Dit hoor je telkens in zijn gitaarspel waarbij soul-, funk- en rockinvloeden in zijn muziek te horen zijn. Verder is hij als zanger (tussen tenor en bariton) erg goed op nummers als “My Treasure”, heel soulvol op de slow blues “Blue House” en in “When the Sun Burns Out”, hier met veel knappe harmonica grooves van Billy Furman. De aanwezige blazers en keys geven cachet aan nummers als het swingende “One of Those Things” en “Home to the Blues”. Keith durft in zijn teksten ook actuele onderwerpen (soms scherp) aan te snijden. In “Blame Game” de massale schietpartijen, in “Rocking 'n' the D” de geneugten van zijn geboortestad, bizarre liefdesverklaringen in “Put Me in the Coffin (With You)” en de verslaafdheid aan Facebook in “Too Much Information”. Dat het een feest is met LBK erbij is, dat hoor je in “Party by Myself” en ben je weg van geweldige slide gitaar, dan is er “Blues Caravan” en Josh Ford die hier voor garant staat.  

‘Working Bluesman’ sluit af met het reeds genoemde instrumentale nummer “Damon’s Justice”. Naast Keith op gitaar zit Jim David hier opnieuw achter de piano. Nog wat meer over zijn oom, Rechter Damon Jerome Keith (1922-2019). Hij was een federale rechter (voorgedragen door president Lyndon B. Johnson en de senaat) van het Amerikaanse hof van Beroep voor het zesde circuit, het oostelijke district van Michigan. In de VS v. Sinclair (1971) oordeelde Keith dat Nixons procureur-generaal John N. Mitchell de transcripties van illegale telefoontaps die Mitchell had geautoriseerd, openbaar moest maken zonder eerst een huiszoekingsbevel te hebben verkregen. Keith's beslissing werd bevestigd door het Court of Appeals for the Sixth Circuit en het US Supreme Court. De mijlpaalbeslissing van het Hooggerechtshof in de VS tegen de Amerikaanse districtsrechtbank in 1972 (ook bekend als "de zaak-Keith") droeg in 1978 bij tot de ondertekening door president Jimmy Carter van de Foreign Intelligence Surveillance Act (FISA). Dat besluit wordt herdacht als een "Michigan Legal Milestone" genaamd "the Uninvited Ear" en opgericht door de State Bar of Michigan. Hierdoor werd het precedent geschapen dat er een bevel moest worden verkregen voordat met elektronische bewaking werd begonnen, zelfs als het om binnenlandse veiligheidsproblemen ging. Rechter Keith ging nooit met pensioen en stierf in 2019 op kantoor. ‘Working Bluesman’ is een hartverwarmend eerbetoon aan deze geweldige man.

‘Working Bluesman’ van Luther Badman Keith is een sterk album met moderne urban blues waarin hij niet bang is om een ​​aantal interessante vragen te stellen. Het is daarnaast ook een eerbetoon aan rechter Damon J. Keith, een man die geschiedenis schreef.

“ Luther Badman Keith's ‘Working Bluesman’ is a strong album of modern urban blues in which Badman Keith is not afraid to ask some interesting questions. The album is also a tribute to Judge Damon J. Keith, a man who made history... “ (ESC for Rootstime.be)

Eric Schuurmans

 

 

Album track list:
01. Working Bluesman – 02. Blame Game – 03. Home to the Blues – 04. Blue House – 05. When Luther Came to Town – 06. When the Sun Burns Out – 07.
Rocking 'n' the D – 08. My Treasure – 09. One of Those Things – 10. Put Me in the Coffin – 11. Party by Myself – 12. Too Much Information – 13. Blues Caravan – 14. Damon's Justice / Words/music © 2019 by: Luther Badman Keith & Josh Ford, or as [noted] - Produced by: Josh Ford

Album line-up:
Luther Badman Keith: vocs, lead & rhythm guitar / Josh Ford: rhythm & slide guitar, e- bass, percussion, conga's, tambourines / Ben Luttermoser: a- bass / Alex Lyon: e- bass / Todd Glass: drums / Jim David & Evan Mercer: keyboards / Billy Furman: sax, harmonica / Mark Croft: trumpet / J'Renee Stevenson, Raye Williams, Erin Accomando & Jen Read.: bvs

Discography Luther Badman Keith:
Working Bluesman [2019] | Bluesmen Are Kings [2015] | Blues Nation [2010] | Thunder in My Blues [2003]  | Badman [2000]     |

 

Artiest info
Website  
 

Label: BMB Records

video